سياسة حماية الطفل لمدرسة سيرك فلسطين

مدرسة سيرك فلسطين هي مؤسسة أهلية غير ربحية تأسست عام 2006 وتم تسجيلها رسمياً لدى السلطة الوطنية الفلسطينية منذ شباط 2007. لا زال الاحتلال الإسرائيلي يدمر حياتنا في فلسطين، أفراداً كنا أم جماعات. وما فتئ يهدد مبادئ الثقة والوحدة والكرامة والاحترام ويضعها تحت الخطر. ولكننا نؤمن أن حرية فلسطين ممكنة، بفضل أشخاص يحلمون بمستقبل أفضل ويدعمون الطاقات الايجابية في مجتمعهم.

من خلال عملنا في مدرسة سيرك فلسطين نسعى إلى تطوير الإمكانيات الإبداعية لدى الشباب الفلسطيني، وإلى دعمهم من أجل بناء هويتهم الشخصية وإلى فتح باب الحوار الإيجابي والبنّاء فيما بينهم من أجل تمكينهم ليصبحوا أعضاءً فاعلين في المجتمع؛ حيث تقوم المدرسة بتوفير مكان آمن يلتقي فيه الأطفال والشباب معاً دون أن تفرق بين أحد منهم، ومن خلال العمل الجماعي نحصل على أفضل النتائج.

تهدف مدرسة سيرك فلسطين إلى تحدي الفروقات في مجتمعنا من خلال العمل مع الجميع في كل مكان على حد سواء. حيث تقوم بتوفير تدريباتها في عدة مناطق، وتجوب بواسطة عروضها في جميع محافظات الضفة متحديةً بذلك العديد من الحدود التي فرضت علينا منذ زمن: سواء كانت سياسية أو جغرافية أو اقتصادية أو سياسية أو اجتماعية.

 تشجع المدرسة تطوير نوع جديد من أنواع التعبير الثقافي وتسعى إلى إنشاء جيل جديد من الفنانين في فلسطين. وتعمل بجد ليكون هذا الشكل من أشكال الفن متجدداً، وتجريبياً، ومتحدياً للمفاهيم التقليدية، ومتفاعلاً مع الفنون الأخرى.

مدرستنا مفتوحة أمام الإبداع بجميع أشكاله لضمان مشاركة الجميع: طلاب، ومدربون، ومتطوعون، والمجتمع بأسره.

وتعتبر اكبر شريحة يتركز عمل مدرسة السيرك معها هي الأطفال والطفلات بما يشمل ذوي الاعاقة الذهنية، وتؤمن المدرسة بأحقية وجود نظام اداري ورقابي لحماية حقوق الطفل/ة داخل اطار أنشطتها، وتؤمن أيضا بضرورة وجود سياسات يتم اتباعها وتنفيذها من قبل الموظفين/الموظفات والمتطوعين/ات والاداريين/ات، والشركاء، ومرتادي المدرسة، من أجل حماية الطفل/ة من أي انتهاك قد يتعرض له/ا.

ترتبط سياسة حماية الطفولة ارتباطاً وثيقاً بعمل مدرسة السيرك؛ حيث يستطيع العاملون/ات والمتطوعون/ات معرفة أين يمكن التوجه في حالة وجود انتهاك أو اساءة للاطفال/الطفلات، اضافة الى وجود ارشادات وقواعد أساسية في التعامل مع الاطفال/الطفلات ضمن مبادىء حماية الطفل وحقوقه. خصوصاً أن المدرسة تستقبل حوالي 250 طفل/ة سنوياً، وطبيعة نشاطاتها وأهدافها تتطلب الاحتكاك المباشر مع الطالبات والطلاب.

تتحدث هذه السياسة عن الموظفين/ات والمتطوعين/ات والمدربين/ات وغيرهم/ن، حيث سنطلق عليهم جميعا كلمة (العاملون/ات).

أولاً: تعريفات أساسية

الطفل: هو كل انسان لم يتجاوز الثامنة عشرة من عمره، ما لم يبلغ سن الرشد قبل ذلك بموجب القانون المنطبق عليه، وذلك بموجب المادة 1 من اتفاقية حقوق الطفل الدولية لعام 1989.

العنف: الاستخدام القصدي (المتعمد) للقوة أو السلطة، أو التهديد بذلك، ضد الذات أو ضد شخص آخر أو عدد من الأشخاص أو مجتمع بأكمله مما يترتب عليه أو قد يترتب عليه أذى أو موت أو إصابة نفسية أو اضطراب في النمو أو حرمان من الحقوق. (منظمة الصحة العالمية).

الإساءة: الأفعال أو الأقوال أو الإجراءات الموجهة للطفل/ة بشكل مباشر أو غير مباشر وتسبب له/ا أذى جسدي أو عاطفي أو جنسي فعلي وواضح ومباشر أو كامن، ونتائجه نفسية وعاطفية قد تكون مؤجلة.

الإهمال: إخفاق راعي الطفل/ة في توفير الاحتياجات النمائية في الصحة والتعليم والتغذية والتطور العاطفي والمسكن والظروف الحياتية الآمنة والرقابة المناسبة مما يلحق الأذى بالطفل/ة جسدياً، وعقلياً، وعاطفياً، واجتماعياً، وأخلاقياً.

الاستغلال: دفع الطفل/ة أو إغرائه أو إكراهه على القيام بأفعال وأنشطة لا تتفق وتطوره/ا الجسدي والعقلي والعاطفي والأخلاقي سواء كانت أفعال وأنشطة جنسية أو اقتصادية مما يعرض سلامة الطفل/ة وبقاءه/ا ونموه/ا للخطر.

حماية الطفل: مصطلح شامل يصف الفلسفات والسياسات والمعايير والتوجيهات والاجراءات الهادفة الى حماية الاطفال/الطفلات من الأذى المتعمد وغير المتعمد، في هذا الاطار ينطبق المصطلح بشكل خاص على المؤسسات والافراد التابعين لهذه المدرسة تجاه الاطفال/الطفلات الذين هم في عهدة هذه المؤسسات وهؤلاء الافراد.

مرشد حماية الطفولة: المرشد الاجتماعي في وزارة التنمية الاجتماعية المكلف مهنياً وقانونياً باستقبال ومتابعة حالات الأطفال/الطفلات المحرومين من الرعاية الاجتماعية والأطفال/الطفلات الذين يعيشون ظروفاً صعبة والأطفال/الطفلات ضحايا العنف المجتمعي والإهمال والاستغلال.

شبكة حماية الطفولة: مجموعة من المؤسسات الحكومية وغير الحكومية ذات العلاقة بالطفولة؛ تسعى لتنسيق الجهود والخدمات المقدمة للأطفال/الطفلات في ظروف صعبة وفق نظام تحويل سهل وفعال متفق عليه بين المؤسسات العاملة في مجال الحماية والرعاية الاجتماعية.

سياسة حماية الطفولة: إعلان نية يظهر التزاما يصون الاطفال/الطفلات من الاذى، ويوضح ما تتطلبه حماية الطفل/ة، ويساهم هذا الاعلان في تأمين بيئة آمنة وايجابية للاطفال/للطفلات، ويشير الى ان المدرسة تأخذ واجباتها ومسؤولياتها في الرعاية على محمل الجد.

ثانياً: مبادىء حقوق الطفل الأساسية

  1. الحق في البقاء والنماء: يشمل كل جوانب تطور الطفل/ة ونموّه/ا.
  2. عدم التمييز: يتمتع كل الاطفال بجميع الحقوق المدرجة في الاتفاقية، دون أي نوع من أنواع التمييز بغض النظر عن عنصر الطفل/ة أو والديه/ا او الوصي القانوني عليه/ا او لونهم او جنسهم او لغتهم او دينهم او رأيهم السياسي او غير السياسي او اصلهم القومي او العرقي او الاجتماعي او ثروته او عجزهم او مولدهم او وضع آخر.
  3. مصالح الطفل الفضلى: في جميع الاعمال التي تتعلق بالأطفال/بالطفلات سواء قامت بها مؤسسات الرعاية الاجتماعية العامة أم الخاصة أو المحاكم أو السلطات الادارية أو الهيئات التشريعية، يولى الاهتمام الاول لمصالح الطفل/ة الفضلى.
  4. المشاركة واحترام آراء الطفل: للطفل/ة القادر على تكوين آراءه/ا الخاصة حق التعبير عن تلك الآراء بحرية في جميع المسائل التي تمس الطفل/ة، وتولي آراء الطفل/ة الاهتمام الواجب وفقاً لسن الطفل/ة ونضجه/ا.

ثالثاً: الأساسيات العامة لسياسة حماية الطفولة في المدرسة

  1. المنهج المبني على حقوق الطفل: يؤمن إطار مفيداً في التخطيط لحماية الاطفال/الطفلات، وصنع القرارات الخاصة بها وتطبيقها ومراقبتها، عبر المبادىء الخمسة التالية: الحق في الحياة والنمو والبقاء، الحق في المساواة وعدم التمييز، الحق في أن يولى الاعتبار الاول لمصالح الطفل الفضلى، الحق في المشاركة، تطبيق حقوق الطفل/ الحد الاقصى من الموارد المتاحة.
  2. الاستشارة: اللجوء الى الاستشارة الملائمة يؤدي الى اتخاذ قرارات صائبة؛ تتعلق الاستشارة بحماية الطفل بشكل خاص، فإذا لم تستشر الاطفال/الطفلات أنفسهم/ن والراشدين/ات المعنيين/ات بالأمر في منظمتك، فقد تضع سياسات لا يفهمها الاطفال/الطفلات ويعجزون عن الوصول اليها ولا تفيدهم بالضرورة.
  3. الملكية: اذا لم يتمتع المعنيون/ات من العاملين/ات في المدرسة بحس الملكية تجاه سياسات حماية الطفولة، فمن المستبعد أن يأخذوا على عاتقهم مسؤولية تطبيق حماية الطفل/ة في عملهم. فبقدر ما يشعر الاشخاص أكثر بأفكارهم «الخاصة»، بقدر ما تصبح السياسات والاجراءات الخاصة بحماية الطفل/ة أكثر استدامة. وبغياب الملكية الشاملة في المدرسة، تصبح حماية الطفل/ة متوقفة اكثر مما يلزم على أفراد معينين. عند ذلك، قد تضعف حماية الطفل/ة أو تختفي عند مغادرة هؤلاء الافراد المدرسة.
  4. السرية: ينبغي جمع المعلومات عن حادثة تعرض الطفل/ة لاساءة ما واستخدامها وتبادلها وتخزينها في ملفات بطريقة سرية؛ لا يستطيع الوصول إليها سوى المعنيين. وهذا يعني ضمان جمع المعلومات بطريقة سرية أثناء اجراء المقابلات؛ وأن يتم تبادل المعلومات وفقا لقانون الطفل الفلسطيني المعدل لعام 2004، ونظام حماية الطفل في فلسطين، وفقط بعد الحصول على إذن من الطفل/ة أو متولي امره/ا، وأن يتم تخزين المعلومات بشكل آمن. في بعض الحالات التي تكون فيها سلامة الطفل/ة وأطفال/طفلات آخرين/أخريات معرضة للخطر، يجب ابلاغ الاطفال/الطفلات ومتولي أمرهم/ن بإجراءات الابلاغ الالزامي عند بداية تقديم الخدمات.
  5. الشفافية: على سياسات واجراءات حماية الطفل/ة أن تكون شفافة؛ أي أن يعرف الجميع بأنها موجودة، ويطلع على ما تتضمنه، وعلى العواقب التي تنتج عن انتهاكها. إلا أن المعلومات الفعلية التي تمرر في الاجراءات (كالاسماء والحالات) يجب أن تبقى سرية، ولا يجوز أن تصل الا لمن عليه أن يعرف بها.
  6. الحساسية: أحد التحديات الأهم التي قد تواجهها هي: كيف تناقش داخل مؤسستك اساءة معاملة الطفل/ة والحد منها دون أن تولد الريبة والذعر؛ فبعض الاشخاص قد يشعر بالانزعاج حيال مسألة إساءة معاملة الطفل/ة، أو قد يشعر أن هذه المسألة تهدده. وقد يبدي بعض الاشخاص قلقاً على خصوصيتهم إذا خضعوا للفحص وتدقيق الشرطة. وأحياناً، بعض الاشخاص في المدرسة يستحيل ان يتوقعوا حصول اساءة معاملة الطفل/ة في مؤسستهم.

توجيهات حول إدخال الحد من الاساءة داخل المدرسة، والتعامل مع الحساسية:

  • نتصرف بروية.
  • نعترف بمخاوف الآخرين ونستجب لها.
  • نعترف بانزعاجهم عند التعامل مع إساءة معاملة الطفل/ة.
  • نوفر الكثير من الفرص لإجراء النقاشات.
  • نوفر مواداً تعليمية خاصة بإساءة معاملة الطفل/ة.
  • نطمئن الاشخاص بأن العملية لا تعني ألا يثق الواحد بالآخر، وإنما تعني حماية الاطفال/الطفلات وصون المدرسة.
  • نطمئن الاشخاص بأن الفحص سيتم بشكل سري ومحترف.
  • نظهر حزماً ونركز على الحاجة إلى إدخال تدابير حماية الطفل/ة.
  • نشرك العاملين/ات والاطفال/الطفلات ونشجع على ملكية العملية.

رابعاً: هدف سياسة حماية الطفولة وتأثيرها على العاملين/ات في مدرسة السيرك

تهدف سياسة حماية الطفولة إلى حماية الأطفال/الطفلات من إساءة المعاملة عن طريق وضع معايير السلوك الملائم في المدرسة من قبل العاملين/ات والمتطوعين والاطفال والزوار والشركاء. كما تحمي الاشخاص الذين يحتكون بالأطفال/بالطفلات من اتهامات لا أساس لها. وتوضح كذلك أشكال السلوك غير المقبولة التي تؤدي إلى تحقيق رسمي، والتي قد تؤدي إلى تدابير تأديبية، وأحيانا إقامة دعاوى جنائية ضمن نظام حماية الاطفال الرسمي. بالاضافة إلى أن وجود مدونة سلوك توفر إرشادا حول المعايير المتوقعة الخاصة بسلوك العاملين/ات تجاه الاطفال/الطفلات وسلوك الاطفال/الطفلات تجاه غيرهم من الاطفال/الطفلات.

تؤمن سياسة حماية الطفولة إطاراً من المبادىء والتوجيهات التي تبنى عليها الممارسة الفردية والمؤسساتية وفقاً لما يلي:

  • إنشاء بيئة آمنة للاطفال والطفلات وصديقة لهم. فوجود سياسة حماية للطفل يدلل على احترام مدرسة السيرك ككل لحق الطفل في الحماية من كافة اشكال الاساءة والعنف والاهمال والاستغلال. ويدلل على أهمية الوقاية بدلا من الاستجابة لحادثة مؤسفة بعد وقوعها.
  • تعزيز وعي الموظفين والعاملين والمتطوعين بوجود ضوابط ومعايير للتعامل مع الاطفال/الطفلات من اجل عدم تعرضهم للاساءة، كما ان معرفة العاملين/ات بوجود تدابير تأديبية بحق المنتهكين/ات لسياسة حماية الطفولة في المدرسة يضفي الالزامية تجاه هذه السياسة.
  • وجود سياسة حماية للطفولة يسهم في أن تشتمل الانظمة الادارية في المدرسة على كافة العناصر الاساسية لتكون المدرسة آمنة للطفل/ة، وتتميز بثقافة واعية تجاهه، بعكس ذلك، تكون معرضة لاتهامات بالاساءة خاطئة او مغرضة، حيث يمكن لمثل تلك الادعاءات سواء كانت مؤكدة او غير مؤكدة ان تدمر سمعة المدرسة.
  • تشكل سياسة الحماية مرشداً للعاملين/ات لمعالجة حالات الانتهاكات، فعند اتباع سياسة واضحة، سيتم التحرك والاستجابة بوعي وفقا لنظام الحماية المعمول به في فلسطين، كما توضح هذه السياسة توجيهات وارشادات حول السلوك الملائم وغير الملائم للعاملين/ات والشركاء وزوار المدرسة بشكل دائم او مؤقت.
  • تجني المدرسة فوائد متعددة عندما تصبح مؤسسة آمنة للطفل/ة مثل:
  • الواجب المعنوي والقانوني لحماية الأطفال/الطفلات الذين هم في عهدتها.
  • الضرر الذي قد تسببه حادثة إساءة معاملة الأطفال/الطفلات وعائلاتهم، والمتطوعين، على سمعة المدرسة واستمراريتها.
  • الإحساس بالرضا من قبل طاقم المدرسة وأولياء الأمور لأن المدرسة تبذل كل ما في وسعها لحماية الأطفال/الطفلات.
  • تقديم نموذج إيجابي ومتطور للمدارس والمؤسسات الاخرى لكي تحذو حذو مدرسة السيرك وتقديم الأفضل للاطفال/الطفلات.

خامساً: عناصر سياسة حماية الطفولة الاساسية

  1. أسس التوظيف:

يتوجب على كل العاملين/ات والمتطوعين/ات سواء تقاضوا أجرا أم لا، يعملون بدوام كامل أم جزئي، عملوا لوقت محدد أم غير محدد أو لأجل طويل، وسواء كانوا يتصلون مباشرة بالطفل/ة ام لا، أن يخضعوا لعملية توظيف شاملة تستند الى معايير محددة، منها:

  • أن تذكر الاعلانات الخاصة بفرص العمل في المدرسة السياسة والفحص المتعلقين بحماية الطفل/ة.
  • يطلب من المرشحين/ات المقبولين/ات أن يتقيدوا بما يلي كشرط للتوظيف:
  • قبول سياسة المدرسة لحماية الطفولة، ومدونة السلوك للعمل مع الاطفال/الطفلات الخاصة بالمدرسة، والالتزام بهما.
  • تأمين مرجعين على الاقل (ليسا من العائلة)References يعرفهما المرشح/ة منذ عامين على الأقل، ومعلومات للاتصال بهما لاعطاء شهادتي حسن سلوك.
  • أن يوقع المرشح/ة تصريحاً شخصياً بعدم وجود إدانات، وإن وجدت: يذكر في التصريح كل الاحكام الجنائية بما فيها تلك المنتهية. ويجب ابقاء هذه المعلومات سرية كليا، يقع على عاتق المسؤولين/ات تحديد ما اذا كانت هذه الاحكام تشكل تهديدا لمسائل حماية الأطفال ام لا.

(ملاحظة: عندما يغادر أي شخص المدرسة، تتلف كل الأوراق السرية الخاصة به (أي سجلات الشرطة وتصريح الأحكام الجنائية)، يجب تمزيقها أو حرقها). مرفق نموذج رقم (3) تصريح حول الاحكام الجنائية.

  • إجراء مقابلة مع المرشح/ة للوظيفة وفق معايير محددة، ومن المفضل أن يكون احد اعضاء هيئة التوظيف خضع لتدريب أو على معرفة بمسائل حماية الطفولة. وعند التوظيف يلتزم المقبول للوظيفة بالتوقيع على تصريح التزام بسياسة حماية الطفولة في المدرسة، وأن يلزم بالخضوع للتدريب على المسائل المتعلقة بحماية الأطفال كذلك.
  • التعليم والتدريب:

تقوم المدرسة بالتعريف عن والتدريب على سياستها لحماية الاطفال/الطفلات لكافة الموظفين والمتطوعين والاطفال/الطفلات، ولتطبيق ذلك يجب أخذ الامور التالية بعين الاعتبار:

  • يجب على كل العاملين/العاملات في المدرسة أن يفهموا سياسة وإجراءات حماية الطفولة فهماً كاملا، وأن يعرفوا ما عليهم فعله كجزء من عملهم المتواصل؛ ويجب أن يتعلموا عن إساءة معاملة الأطفال وكيفية التعامل معها.
  • تدريب الذين يتصلون بالاطفال/الطفلات مباشرة على توجيهات السلوك الضامن لحماية هؤلاء الأطفال/الطفلات، (السلوك الملائم وغير الملائم).
  • يجب قياس الاحتياجات التدريبية للعاملين/العاملات المنخرطين/ات في المدرسة، واي نوع من التدريبات سيتلقونها، وغير ذلك من الامور المتعلقة بالتدريبات لهم/ن في مسائل حماية الطفولة.
  • تعريف العاملين/ات الجدد حول حول سياسة حماية الطفولة، وذلك عند انضمامهم للمدرسة وبعد ذلك.
  • التدريب العام والدوري للعاملين/ات (ممكن مرة او مرتين سنويا) لتذكيرهم/ن بالاجراءات الموجودة وتحديث معلوماتهم/ن حول اي تطورات حاصلة في القوانين او السياسات العامة او غير ذلك.
  • توفير الارشاد للاطفال/الطفلات انفسهم/ن حول كل الجوانب المتعلقة بسياسة المدرسة واجراءاتها لحماية الطفولة.
  • الهيكلية الادارية:

للحصول على مدرسة آمنة وحامية للأطفال/الطفلات، يجب إيجاد هيكلية واضحة لنظام الحماية، وفتح خطوط التواصل وتأمين جو من الدعم والتشجيع لعملية الإبلاغ عن أي إساءة أو عنف، وإشاعة ثقافة منفتحة وواعية، حتى يشعر العاملون/ات والاطفال/الطفلات بالراحة والثقة عندما يفصحون عن فكرهم ويطبقون التدابير الخاصة بالحماية. وحتى تسهم الهيكلية الادارية في تيسير تطبيق سياسة الحماية، لا بد من القيام بما يلي:

  • تشكيل هيئة جماعية تنفيذية صغيرة مع المدير للاشراف على تطبيق سياسة حماية الطفولة، ويمكن إشراك بعض اولياء الامور من الطلاب في هذه اللجنة. committee.
  • تكليف شخص معين مسؤولية الاشراف على مسائل حماية الطفولة في المدرسة، كجزء من وصفه الوظيفي ويسمى (مشرف حماية الطفولة). ويقوم مشرف الحماية-من ضمن مهامه- بالتنسيق مع الموظف الفني ومسؤول السلامة (Safety and Technician Officer)، لضمان الحماية الجسدية للأطفال/ الطفلات. على أن يكون لدى هذا الشخص الرغبة في هذه المهمة، ولديه القدرة على الاستماع للطفل/ة، وقابلا للتعلّم، كما يتوجب أن يكون لديه القدرة على المتابعة، وأن يتلقى تدريباً إضافياً.
  • تحديد وتوضيح دور ومسؤوليات مشرف حماية الطفولة بصورة واضحة لجميع العاملين/ات والمستفيدين/ات في المدرسة؛ لتوضيح التوقعات منه/ا، وتسهيل مراقبة نتائج عمله/ا.
  • Include the child protection matters in the periodic evaluation of personnel, and the annual evaluation of the school and its various programs.
  • Establish a safe system for storing and exchanging information and determine who have access to the same to ensure respect for the right of the child to enjoy privacy and not disclose their information except to the persons concerned to ensure that children are not harmed.
  • Conduct Protocols:

These protocols are basically written guidelines that all personnel, partners and visitors must adhere to, detailing and specifying the appropriate behavior that must be followed with children, and the inappropriate behavior that must not be shown with children, as well as directions about the behavior of children towards each other.

4.1 Examples on some guidelines for handling children: (you may add more through your daily experiences)

DO and DON’T DO

DODON’T DO
Respect the desires, choices, rights and dignity of children.Do not assault or place physical or mental violence or abuse on the child.
Listen to the child and do not decide on their behalf, engage the child, listen to their views taking into account the child’s age, and maturity.Do not spend a lot of time alone with the child away from others.
Respect the privacy of children; maintain the confidentiality of their stories, unless it involves abuse and violence. In this case, the information must be shared with the child supervisor with the knowledge of the child.Do not sleep in the same mattress or room with the child under supervision.  
 Do not stay alone with the child: in a car, throughout the entire night, in your house, in the child’s house.
Do not share the information related to the victimized children and their secrets with others, except with the concerned parties.Do not share the children stories with others, except with the concerned parties.
 Do not stigmatize the child when exposed to abuse or violence or sexual assault, and never expose or mock them.
Act appropriately and taken into account the child’s culture and age, as well as the child’s sex, and whether he/she has any disability. Do not use inappropriate words with the child or in front of him/her. Do not use a language that may harm the child emotionally or psychologically.
You must be trusted by the child. You have to control your reactions towards any situation the child shows. Exchange information with the child in a manner he/she understands.    Do not assign any additional works or punitive measures to the child inconsistently with his/her age.
Ask for the approval of the child and his/her parents to take the child’s photograph, after giving him/her the information on how such photograph would be used, and respect the child if refuses so. Do not treat the child in humiliation, provocative or insulting manner.
  
Take the procedures which ensure that the rights of the child to security, and ongoing development are not vitiated.Avoid putting yourself in a sensitive or suspicious situation.
Maintain sufficient distance between you and the child. Draw boundaries between you and the child. Do not remove the barriers between you and the child and do not get physical in joking.Do not act inappropriately or sexually.
Engage the parents in the event they are not the assailant or not involved in the assault.In the event the parent is the assailant, he/she must not be informed of the abuse/violence disclosed by the child.
In the event the child was abused, and it is decided to refer him/her to the official authorities: Get the informed consent for the child and/or his/her parent before referral to the child protection adviser of MOSD, in case the child is exposed to serious abuse. (The informed consent is the voluntary consent of the eligible person based on correct and complete information).Do not handle sexual abuse and assault by yourself. The competent authorities have to be informed in some case (the child protection adviser or the family protection police).
Changing to prepare for the training shall take place in the dressing room or the ladies’ or men’s room only.Do not change your clothing in front of others or outside before everyone’s eyes.
Physical contact between the child and the trainer is restricted to the extent required to implement the circus activity, and only as far as necessary. 
It is important that the child clothing need to be safe and does not cause the child any harm while carrying out the activities or training.Do not use offensive words or cursing with the students or when calling them.
Train the child on independency and not to rely on you in the matters he/she can handle alone. Do not get involved in any personal matters that children can manage by themselves.
Be a positive example for children to follow.Do not show any discrimination or different treatment towards specific children. Do not be biased with specific children and exclude others.
Play a positive role in the protection, safeguarding, and enhancing the safety of children.Do not cause any psychological or emotional abuse to the child.
Be careful of any possible peer-to-peer abuse (among children themselves). Avoid dragging children to situations of high peer-to-peer risk (the mixing of older age children with younger children without any supervision). The rule is that children must be separated as much as possible, taking into account the available resources at School. In any case, it is important to focus on supervision by the trainer if there are children of different ages in the same group.Encourage the child to talk to an adult in case he/she has experienced bullying from other children. Encourage the child to create friendships with other children.
Do not allow children to get engaged in sexual games. 
Do not disregard the abusive or insecure behavior of the child or get involve in the same. 
Look at the child with disability as a human being entitled to all rights, and focus on the child him/herself.Do not treat the child as incomplete in terms of the rights and do not give great attention to the disability.
Treat the child with disability as any other human being with feelings, instincts, thoughts, and dreams.Do not treat the child with disability as a stranger with no feelings or thoughts or dreams.
Strengthen the concept that the child’s body belongs to him/her only. 
 Do not give information about children enrolled to the School to anyone else other than their parents. Do not give information about children to other institutions without the approval of parents, after clarifying the purpose of information required and approve it.
Enhance the concepts of boundaries and privacy.Do not consider that there is no need for child privacy.

4.2 Guidelines on photography and handling the social media in relation to children:

 A set of directives that control the process and prevent posting offensive and abusive images of children to PCS social media or its website as well as its activities and advertising materials:

The below rules shall apply to children-related social media networks:

  • Each child has the right to be accurately represented in texts and photographs, provided their photos shall not be emotional or manipulative.
  • The child’s dignity must always be preserved.
  • The child’s permission has to be always sought before taking his/her picture.
  • PCS shall ask for the informed consent/permission from the child’s parents, before using or posting any image or images of the child for advertising purposes, or any other purpose. With the need for clarification of the purpose of using such image or images to whomever gives the consent.
  • The information and images of the child shall be kept in safe files with access restricted only to those in need of using such files during their work.
  • In this regard, the below must be avoided:
  • The language and images which humiliate children and depict them as victims or makes them feel ashamed.
  • Avoid any kind of discrimination among children; or treating a child unequally compared with the other children, or approaching a specific child and ignore the others.
  •  Take pictures beyond the scope of the School’s work and attach explanatory comments for the images if needed.
  • Photograph the child in situations that might be explained as sexual.
  • Personnel must avoid publishing personal images of children on the social media networks-such as Facebook. Such images may be shared at PCS website, from where any personnel is permitted to share the image to his/her personal page. The shared images have to be attached with an explanatory comment.
  • Protocols and Principles of Reporting, Moving on, and Intervening

These protocols and principles may be defined as the conditions which have to be available for the physical protection of children from violence, abuse, negligence and exploitation. This is in addition to the procedures and mechanisms to be followed in the cases of physical injuries or suspecting the occurrence of violence or abuse against a child.

5.1 Responding to the Children Physical Incidents and Injuries:

PCS has assigned a Technician and Safety Office to ensure security and safety. His/her role is to ensure meeting the standards and conditions of safety required to carry out the activities and training courses safely, provided the physical environment has to include all necessary equipment for this purpose. This is in addition to ensuring the halls preparations, the equipment, and the location of children.

During the training or presentation, children may be physically injured. In this case, it is the responsibility of trainer and PCS to take the below steps should there be any injury of a child during the training:

  1. Examine the injury by the trainer, as well as by someone else, to avoid any mistake in diagnosing the injury.
  2. Contact the child’s parents to inform them of the injury, even if minor, and consult them whether they want to transfer the child to medical clinic and take their consent on the decided clinic.
  3. Transfer the child to the nearest clinic. The doctor shall decide whether the injury requires that the child be transferred to the hospital or not.
  4. The trainer and PCS must follow up on the injury of the child, in general, until completely recovered.

Furthermore, PCS shall:

  • Check the safety conditions, the equipment and tools used regularly.
  • Store the tools and equipment safely, away from children, and make sure they use these tools only in the presence and under the supervision of the trainer.
  • Provide the first aid kit in the school headquarters and the locations of children training. The first aid kit has to meet the injuries expected to happen during the training courses or presentations, with the need to renew the kit regularly.
  • Deliver courses on first aid to the trainers.
  • Conclude agreement or memorandum of understanding with the hospitals or medical clinics close to every training headquarter so the intervention is quick and immediate in the event of any physical injuries requiring so.
  • Secure the emergency exit for children, trainers and personnel in case of any fire or any emergency.
  • Provide a manual firefighter at each training headquarters, in addition to conducting the regular check of the expiry date of the extinguishers and replace them upon expiration.
  • Close the school gate at the beginning of the training to prevent the entry of those not concerned into the training headquarters.

5.2 Response in the event of suspecting abuse or violence:

If we had any concern involving direct abuse against a child, we must immediately act to avoid exposing the child to more risks. If we found any information on the child’s abuse, it is our responsibility to share such information with someone.

5.2.1 Abuse or violence by family members or surrounding environment (outside the School):

In the event of suspecting abuse against a child by any of the family members, the following must be taken in accordance with the law:

  • Go straight to the Child Protection Adviser without telling the parents or taking their consent, especially in the cases of serious abuse. The Child Protection Supervisor of PCS may inform the MOSD Child Protection Adviser to provide protection to the child expeditiously.

It is important that PCS seeks to participate in the membership of the child protection network and establish a coordinative and networking relationship with the Child Protection Adviser in the area.

5.2.2 Abuse or Violence inside PCS:

In the event of abuse or violence, or suspected violence or abuse against a child within the school, a set of procedures must be taken as well as the following steps:

  1. Hearing the child’s disclosure on the abuse as follows:
  2. Accept whatever the child says, without any coercion to get the information from the child.
  3. Keep calm and never panic or show any signs of shock.
  4. Avoid asking for help while the child is talking and let him/her know that someone else needs to be informed of the abuse.
  5. Make sure to distinguish between the what child says and the conclusions we reach.
  6. Be honest and directly look at the child.
  7. Assure the child that he/she is not guilty or blamed for that abuse.
  8. Avoid asking leading questions and repeating the same questions to the child. Avoid giving the child the words he/she cannot find and avoid finishing the sentences for the child and concluding assumptions.
  9. Make the appropriate steps to ensure the child’s physical and psychological safety and not exposing him/her to threats. This may involve referring the child to the MOSD Child Protection Adviser.
  10. Inform PCS Child Protection Supervisor of the alleged abuse and never allow the personal suspicions to stop me from reporting to the Protection Supervisor.
  • Below are some phrases which may be said to the child:
  • “I believe you, and I am glad that you told me”.
  • “I will help you. You do not have to face this situation by yourself”.
  • “It’s not your fault, you are not the one to blame”.
  • Below are some of the phrases which cannot be said to the child:
  • “You should have told someone earlier”.
  • “I cannot believe this! I am shocked!”
  • “This explains a lot of things”.
  • “No, he’s not like that, he’s my friend”.
  • “I will not tell anyone else”.
  • Below what has to be dome once the child finishes the abuse disclosure:
  • Assure the child that he/she has done something right by disclosing the abuse.
  • Let the child know what I will be doing next and that he/she will be updated on everything.
  • Write down exactly what the child told me, sign and put the date on the same, and keep all the observations in a safe place. These observations are necessary to help your institution, protection adviser, or police if necessary, to decide what is best for the child.
  • Inform the child protection supervisor at school of the incident.
  • Ask for assistance if you feel you need support.

5.3 Intervention Procedures and Principles:

It is important to identify the steps, behavior and procedures required to respond to alleged child abuse incidents, or concerns about children. Furthermore, the school’s reporting procedures should be developed as follows:

5.3.1 If you find out about any child abuse through one of the following means:

– A child or member of the staff may come to you to inform you that a child has been harmed or there is high likelihood that a child will be harmed.

– You witness yourself an incident of child abuse.

– Noticed signs of abuse from outside the school (family, teacher, friends, etc.)

– If the abuse is by the family, the latter must not be informed, because this falls within the responsibilities of the Protection Adviser of MOSD.

5.3.2 Useful advice to direct your response:

– Follow your sense of logic in addition to good practice of child protection.

– Allow child best interests to direct your response at all times.

– Should there be any doubt, ask for an advice from the Child Protection Supervisor at School.

– If the alleged abuse affected a specific individual, we have to seek a more appropriate person.

  • In Palestine, the authority in charge of investigating child abuse is the Police and/or the MOSD Child Protection Adviser, those who may inform the Public Prosecution, as the case may require, according to the Child Protection System (and the National Referral Manual on Child Protection from Abuse, Violence and Negligence) in force in Palestine.
  • PCS Child Protection Supervisor may seek some legal and social advice from the MOSD Child Protection Adviser, to decide whether it is necessary to go to the external official authorities. If it is decided not to externally report the incident, there has to be an express and logical justification of such decision and it has to be written down. The decision not to report in these circumstances must be unanimously approved by: the CEO, the coordinator of trainers, and the child protection supervisor at the School.
  • Reports presented in bad intention require a strict disciplinary measure based on (the Human Resources System of Personnel).
  • The process leading to decision-making must be documented, and all written facts, allegations and responses must be kept in confidential files.
  • When a case is dropped immediately, the reasons behind this must be demonstrated to the person who reported the matter.

The below chart demonstrates response and intervention guidelines

 

6- Internal Administrative Intervention Procedures:

The phase in which the protection adviser of PCS carries out the initial examination procedures and assesses the level of risk. Then he/she takes administrative steps as a result of any questioning taking place regarding any claim of breach of policies or guidelines or principles or practices of Child Protection within the School. As follows:

  • In the event of minor (not serious) assaults and average assaults, the following steps have to be taken:
  • Provide direct and immediate protection to the child.
  • Take administrative procedures against the person involved in the abuse or violence.

PCS shall determine the type of necessary disciplinary measures for the different levels of abuse. For example, in the event one of the personnel insulated a child verbally (whether it is the first time or not), dismissal may not be the action taken by the School. However, it may give verbal warning, followed by monitoring the personnel for a specific period of time. The disciplinary measure may be subjecting the breaching individual to the Protection Policy or practicing the same within the institution towards developing more training courses, as it may deem appropriate.

  • In the major and serious cases, the child protection adviser or the protection police have to be involved to ensure providing the necessary protection to the children victims of abuse or violence.

Sixth: Protection of Children with Disabilities

Human rights and rights set forth in this Policy shall apply to children with disabilities just as they apply to other children without disabilities. However, they should get special treatment, not to mention the below matters have to be stressed:

6.1 Guidelines for working with children with disabilities (the International Convention on the Rights of Persons with Disabilities):

  • Respect for dignity and individual independency.
  • Non-discrimination.
  • Involvement and inclusiveness in the effective complete contribution to the society.
  • Respect for differences and acceptance of persons with disabilities as part of human diversity.
  • Equal opportunities.
  • Access to services.
  • Gender equality.
  • Respect for developed capabilities of children with disabilities and their right to preserve their identity.

6.2 Matters to be taken into consideration with children with disabilities:

Since the child cannot sometimes tell that he/she has been exposed to abuse, below are some matters to be given attention, taking into account that these indicators do not necessarily mean that the child was exposed to abuse, you may have to verify more than once:

  • Unexpected and unjustified changes in the behavior.
  • Signs of general concern or stress.
  • New or unknown signs of bruises.
  • Sexual behaviors.
  • Self-harm.
  • Unethical behavior.

6.3 Measures to be taken for the protection of children with disabilities:

  • Emphasize non-discrimination.
  • Listen to the views of children with disabilities.
  • Ensure meeting the communication requirements.
  • Introduce the disability-related matters and the rights of children with disabilities in the training courses.

(For more information: we recommend PCS to have access to the Professionals and Educators Manual on Handling Violence and Abuse against Children and Children with Disabilities issued by Qader for Community & Development.  PCS can also contact Qader for further detailed discussions on children with disabilities received in the School).

Admission of Students:

Admission to PCS is supposed to be available to everyone. Should the School be able to offer varied services in consistent with the physical and mental structure of the child and trainers, then there shall be no impediment to admission. PCS is open for everyone.

  • In the event the student is a child with disability, he/she must not hurt him/herself or others which will be assessed under PCS discretion and after the examination during the first interview.
  • It is critical to understand and recognize the disparity among children and the capability of PCS to provide skills or toys tailored to the situation of each child.
  • It is important that the child must not be forced to register at PCS and receive the training courses.

Seventh: the System of Complaints and monitoring the implementation of Child Protection Policy

PCS develops mechanisms for the complaints and to monitor the implementation of the Child Protection Policy provided they must involve periodic review and evaluation of the policy and its effectiveness.

7.1 Complaints Mechanism:

It must be clarified to children, personnel and others that the complaints on child protection may be filed to the school child protection supervisor. Furthermore, a complaints box may be placed for the students or parents or visitors or others in an easily visible place at PCS.

7.2 Mechanism of Monitoring the Implementation of Child Protection Policy:

  • Ensure the regular update of personnel records, including the job description and make sure that child protection is included in the job description of personnel.
  • Ensure the professional documentation of abuse or violence and respect the privacy and confidentiality of children when keeping their records.
  • Verify the completion of training courses on child protection according to their specified agenda.
  • Ensure the good progress of administrative procedures should there be any breaches of the protection policy or child protection practices.
  • Ensure the availability of opportunities to discuss child protection in the regular meetings of personnel and give them the chance to address the problems they face, and how to overcome the same.
  • Ensure the adaptability of PCS procedures and policies with the principles of this Child Protection Policy.
  • Review the procedures and interventions taken in the cases of abuse to ensure they comply with the procedures set forth in this Child Protection Policy.
  • Measure and identify the changes caused to children in custody of the school as a result of the Child Protection Policy and procedures.
  • To ensure the effectiveness of monitoring, all of the concerned parties have to be involved in the evaluation process, and identifying the indicators of the effectiveness of Child Protection Policy within the school. This process has to be participatory and children have to be involved as much as possible.

7.2 The Success Indicators of Child Protection Policy at PCS

  1. Knowledge: the personnel knowledge of child abuse, behavior guidelines, mechanisms of reporting, and their individual responsibilities towards child protection.
  2.  Situation: the seriousness of personnel towards child protection and their respect for children.
  3. Practice: revolves around the below practice indicators:
  4. The change in the personnel behavior towards introducing the child protection policy into the school in their daily work.
  5. The improvement in the physical environment of the school.
  6. The children’s sense of security within the school.

The Child Protection Policy has to be reviewed for the first time after one year. Then, every three years.

Eighth: discipline of children when showing unwanted behaviors:

Children at PCS may show some practices which constitute unwanted behaviors. Such behaviors may lead to children hurting themselves or others. This requires taking a disciplinary procedure against the child, taking into consideration that the child’s existence at PCS is voluntary not systematic. The below listed procedures are consistent with PCS privacy so that any procedure taken for disciplinary reasons may be motivating to the child. In other words, the disciplinary actions are taken for the purpose of teaching children rather than punishing them. 

8.1 Prevent the Occurrence of the Unwanted Behavior by:

  1. Giving the child an understanding of their rights and duties the moment they register at PCS. Remind the child of the same later, and every once and a while.
  2. Involve the children in the suggestions on discipline inside the school, and what is expected from them.
  3. Introduce the children to PCS rules, and remind them of the rules they must abide by to strengthen their self-discipline. The rules have to be clear to children and parents at the registration phase, not to mention the trainer has to clarify the same at the outset of training.

8.2 Discipline Specifications:

The disciplinary procedure taken by the trainer against the child who shows unwanted behavior shall meet the below standards and specifications:

  1. The disciplinary procedures have to be consistent with the misconduct or misbehavior shown by the child.
  2. Preserve the child’s dignity.
  3. Consistent with the child best interest.
  4. Consistent with the School’s Child Protection Policy (avoid exposing the child to any form of physical or psychological violence or negligence or exploitation).
  5. Consistent with all rights of the child.
  6. If the child is assigned to an activity as a disciplinary procedure, it should not be exhausting to the child and it has to be consistent with his/her physical and psychological capabilities as well as age.
  7. Positive discipline involves working with children not against them, and avoid any negative attitudes:
  8. Saying “do” benefits more than saying “don’t”. Reward is more effective than punishment.
  9. Show children and tell them what to do, not only what they are not allowed to do.
  10. Explain to children the actual reasons, saying: “because I do not want this” does not teach children anything for the next time.
  11. Try to say: “well done” as much as “stop doing this” is said. We must always be ready to praise the child for the good behavior just as we reprimand them for the misbehaviors.
  12. We ignore the minor and nonsense misbehaviors, because the more we complaint the less the children listen to us.
  13. When the child does something wrong, we explain to them what they have done and how to correct it.

8.3 Disciplinary Procedures

PCS also undertakes to take the necessary measures to comply by the Child Protection Policy through: giving attention to human resources such as training, consulting and counseling, taking the proper measures against anyone who breaches the Policy, including: subjecting the person to the appropriate training, or warning or alarm or suspension from work for a specific period, or dismissal or any other legal or administrative procedural measures according to the intensity and seriousness of the violation.

Form No. (2): Code of Conduct enclosed with the functional/voluntary contract:

I, the undersigned …………………….., having viewed the Child Protection Policy approved by PCS, hereby declare my consent to its contents, commitment to abide by it, and assume my responsibilities thereof. Accordingly, I undertake to respect the International Convention on the Rights of the Child, the Palestinian amended Child Law Of 2004, and the Child Protection System in force in Palestine. I particularly undertake to comply by: respect the rights of the child, the child best interest, the child’s right to involvement and respect of his/her views, the non-use of violence of all forms, the non-exploitation of children in any way, maintain the safety and security of children, permanently and equally oversight children without any discrimination whatsoever, either sex, disability, religion, social origin, and others.

In witness hereof, I undertake that should I breach any of these items or the content of the Child Protection Policy, its principles and exercise, I will be subject to all punitive procedures which will be taken against me as a result of this breach or violation.

Date:     /  /2019                                                                                                        Signature of Employee

This Code of Conduct is an integral part of the official job or voluntary contract.

It will be kept in the employee’s personal file.

Form No. (3): Acknowledgment of Criminal Convictions

Are you involved in any pending case, or have you ever been convicted, and awarded a punitive sentence/punishment for any abused you have committed in the past?

Yes ………………………………… / No ………………………………………

If the answer is yes, we appreciate it if you could give more details, including the trials and convictions, and declare any previous claims or investigations against you.

(The Child Protection Adviser at PCS shall maintain such information confidential, and shall assess whether any such information poses a threat or not on child protection).

I hereby acknowledge that the information I have incorporated is complete and correct. Thus, making a false declaration may result in terminating every contract signed between me and PCS.

Signature ………………………………

Name ……………………………………

Date ………………………………………

References & Resources

  1. The International Convention on the Rights of the Child Of 1989.
  2. The Convention on the Rights of Persons with Disabilities Of 2006.
  3. The Palestinian amended Child Law Of 2004.
  4. The National Referral Manual on Child Protection from Abuse, Violence and Negligence, Ramallah/Palestine 2007.
  5. Child Protection in Organizations, work manual: policies and procedures. Issued by Child Hope. The Arab Resources Workshop. By: Elanor Jackson and Marry Fernham, 2005.
  6. Guidelines for Integrating Gender-Based Violence Interventions in Humanitarian Action/Child Protection, LASC, Global Protection Cluster, 2007.
  7. The Professionals and Educators Manual on Handling Violence and Abuse against Children and Children with Disabilities titled: How Can we Protect Our Children. Qader for Community & Development, 2013.